Hoe begin ik met hardlopen?

Wij hebben vaak de vraag gekregen of wij een video wilden maken over hardlopen. Een artikel schrijven over dit onderwerp leek ons handiger dan een video, want zo kunnen we makkelijker schema’s delen.  In dit artikel geven wij tips en uitleg over hoe je het best kan beginnen met hardlopen. Bedenk wel dat dit voor iedereen verschilt en voor iedereen een andere methode fijner is. Luister altijd naar je lichaam.

Schermafbeelding 2015-10-14 om 12.51.04

Hardlopen is erg populair! Op Instagram en Facebook staat onze tijdlijn er vol mee. Iedereen heeft andere doelstellingen: de ene wilt een aantal kilometer lopen, de ander wilt genieten van de natuur en weer een ander wilt vet verbranden. Bij elk van deze doelstellingen hoort natuurlijk een ander schema. Als je bijvoorbeeld vet wilt verbranden kun je het best voor een intervaltraining gaan. Een intervaltraining bestaat uit snellere stukken die worden afgewisseld door een pauze met oefeningen. Als je benieuwd bent hoe dat precies werkt bekijk dan onze video hierover nog eens. Als je van de natuur wilt genieten kun je het best gewoon langzaam joggen en wanneer je een aantal kilometer wilt lopen binnen een bepaalde tijd moet je hiervoor trainen. De meest gemaakte fout die beginnende hardlopers maken is dat ze te snel, te veel willen doen. Als je blessures wilt voorkomen is het slim om rustig aan te beginnen, zo kan je lichaam hieraan wennen. Wanneer je begint met hardlopen moet je je uithoudingsvermogen gaan verbeteren. Zorg daarom eerst voor een goede loopbasis en een goede loopconditie. Je hebt een goede loopconditie wanneer je ongeveer drie keer per week 30 minuten op een regelmatig tempo kan lopen zonder dat je last van je ademhaling krijgt of dat je spierpijn hebt de volgende dag. Wanneer dit het geval is kan je je basistempo langzaam op gaan voeren. Als je dit onder de knie hebt kun je als je dat leuk lijkt beginnen met intervaltrainingen. Als je je loopconditie wilt gaan verbeteren moet je 2 a 3 keer per week gaan trainen. De eerste week begin je dan met een training van 15 minuten en dit ga je langzaam opbouwen. Je wisselt hierbij stukjes hardlopen met stukjes wandelen af. Hieronder hebben wij een schema samengesteld die je kunt aanhouden als je wilt beginnen met hardlopen en je loopconditie wilt gaan verbeteren.

Schermafbeelding 2015-10-15 om 12.30.23

Schermafbeelding 2015-10-15 om 13.07.13

Schermafbeelding 2015-10-15 om 13.08.11

Zoals je ziet kun je als alles goed verloopt na 2 maanden al je eerste ronde van 30 minuten lopen. Als dit goed gaat kun je naar je doelstellingen gaan trainen, dus wanneer je vet wilt verbranden kan je er een intervaltraining van maken en wanneer je een aantal kilometer wilt gaan lopen kun je hier ook voor gaan trainen.

Tip: Als je snel last hebt van blaren is het slim om naadloze sokken te kopen, dan heb je hier vaak geen last meer van.

Willen jullie beginnen met hardlopen? Of zijn jullie al fanatiek bezig?

Merel de Goijer

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *