Wat te eten na het sporten?

Heb je net heerlijk gesport, komt dat hongergevoel om de hoek kijken. Voor ons allemaal heel herkenbaar! Maar wat moet je dan eten? Een vette snack naar binnen werken is natuurlijk geen goed idee, want anders is al dat gesport voor niks geweest. Maar het is zeker belangrijk om wat te eten na het sporten, dit om je energiebehoefte aan te vullen en voor het herstel van je spieren. Wij geven tips!

d1d57a5d060bbccfca05f590a819e4ca

be5e25655c95c60591f8197e8c6a6bc8

Allereerst is het belangrijk om na het sporten koolhydraten te eten. Tijdens het sporten verbrand je calorieën, maar als je je energiebehoefte niet aanvult dan val je gewoon om. Wij hebben allebei een druk leven naast sporten, met studie en werk. Voor ons zijn koolhydraten dus heel belangrijk, anders hebben we geen energie en voelen we ons moe en futloos. Voorbeelden van gezonde producten met koolhydraten (de volkoren variant is dan vaak het beste):

  • Pasta
  • Rijst
  • Brood
  • Havermout
  • Couscous
  • Bananen

Het hangt natuurlijk ook een beetje af van het moment van de dag waarop je sport. Sport je aan het eind van de middag net voor het avondeten, dan is het verstandig als je een pittige workout hebt gehad en veel calorieën hebt verbrand om een stevige maaltijd te eten met pasta of rijst. De volkoren variant is dan vaak het beste! Sport je aan het begin van de middag (bijvoorbeeld net na je lunch), dan kun je daarna ook zoiets als kwark met wat stukjes banaan eten. Valt wat minder zwaar op de maag maar geeft je toch voldoende energie!

cf6425a2703760acfaf5c5b4d3b554c1

cea4d50011ccec4331282bac4ba804b2

Naast koolhydraten zijn eiwitten ook erg belangrijk. Met name als je veel krachttraining doet zoals ons. Ook om spierpijn te voorkomen of beperken. We hebben hier al eerder een artikel over geschreven, heel handig als je benieuwd bent wat spierpijn precies is of hoe je het kunt voorkomen. Eiwitten zorgen ervoor dat je spieren sneller herstellen. Wij kennen veel bloggers die eiwitshakes drinken, maar dat doen wij zelf eigenlijk niet. Je kunt namelijk uit normale voeding ook gewoon al je eiwitten halen. Hier zitten met name veel eiwitten in:

  • Ei (goh)
  • Vlees (rood vlees, kalkoen, kip)
  • Vis
  • Zuivel (magere kwark is een goede optie)
  • Noten

Je precieze behoefte eiwitten of koolhydraten verschilt een beetje per persoon. Zo hebben krachtsporters ook meer eiwitten nodig dan duursporters, die juist weer meer koolhydraten nodig hebben. Maar dit is een beetje de basis! Een combinatie van beide is altijd een goed idee, en dan heb je vaak ook de nodige vetten en vitamines weer binnen. Het draait allemaal om balans! Hopelijk hebben jullie er wat aan!

 

Lizzy van der Hofstad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *