Mijn ‘Fit Journey’: 5 kilo spiermassa aankomen

Whaa! Ik vind dit heel erg spannend! Zelf ben ik nooit echt open geweest over mijn ‘fit journey’ dit komt omdat ik nooit echt een hele duidelijke omslag in mijn levensstijl heb gemaakt. Eigenlijk leef ik mijn hele leven al gezond en heb ik altijd al een gezond gewicht gehad. Sinds wij Bestfitfriends.nl hebben opgestart ben ik me nog meer gaan verdiepen in voeding en trainen. Ik switchte van veel cardio naar vooral krachttraining en ging iets meer op bepaalde voedingswaarden letten. Hierdoor ben ik me bewuster geworden van wat ik eet en hoe ik train. Ik ben 1,75 lang en ik weeg momenteel 59,5 kilo. Het laatste jaar ben ik wat kilo’s kwijtgeraakt, aan de ene kant is dat goed want ik heb meer definitie gekregen, maar aan de andere kant is het zonde want ik ben in spiermassa afgevallen. Tegenwoordig ben ik vaak overtraind en telkens een beetje futloos, mijn weerstand is laag en ik ben vatbaar voor alles wat er in de lucht hangt. Tijd voor verandering! Ik ga proberen wat aan te komen in spiermassa. Daar wil ik jullie graag in meenemen:)

c880a893-43a1-41fc-bca1-ea8c7cdd9a20

Hoe eet ik nu?
Ik tel geen voedingswaarden en heb geen vast eetschema. Omdat ik een druk leven heb en veel heen en weer reis schiet het eten er wel eens bij in. Ik ontbijt meestal met havermout, lunch meestal met 2 boterhammen en avondeten doe ik vaak koolhydraatarm. De tussendoortjes schieten er het vaakst bij in, zeker in de ochtend. Als tussendoortje eet ik vaak een banaan of een van mijn gezonde baksels. Soms eet ik als toetje nog een schaaltje yoghurt of kwark, maar dit verschilt ook per dag. In het weekend werk ik veel en houd ik van gezellige ‘borrelavondjes’. Mijn ontbijt en lunch zijn vaak vergelijkbaar met door de weeks maar ’s avonds ben ik niet zo precies wat betreft mijn voeding. Ik heb meestal een echte ‘cheatmaaltijd’, zoals een pizza, per week.

Hoe ga ik eten?
Ik ben een moeilijke eter, ik eet eigenlijk alleen wat ik lekker vind en dat is niet altijd genoeg. Hier wil ik verandering in brengen. Ik ga proberen om minstens zes keer per dag te eten en mijn tussendoortjes niet meer over te slaan. Ik ga een avondsnack (zoals kwark of yoghurt met muesli) aan mijn dieet toevoegen en ik ga grotere porties proberen te eten. Ik heb moeite met grote maaltijden in een keer op te eten en eet eigenlijk over het algemeen kleinere porties verdeeld over de dag. Als lunch wil ik nu 4 boterhammen gaan eten en dat verdeel ik dan over de middag want in een keer 4 boterhammen is voor mij teveel.

Hoe train ik nu?
Ik ben een echte cardio tijger (haha!). Krachttraining doe ik meestal op een hoge intensiteit en met veel supersets. Ik doe ongeveer 4 dagen per week krachttraining en 1 dag per week cardio en buik.

Hoe ga ik trainen?
Mijn supersetjes zijn vanaf nu verleden tijd. Ik ga zwaarder en met minder herhalingen trainen. Om mijn ‘journey’ een beetje te supporten ga ik creatine gebruiken. Dit zorgt voor een beter uithoudingsvermogen en sneller spierherstel tijdens het trainen.

Ik ben nooit zo goed in het maken van ‘voor’ en ‘na’ foto’s omdat ik dat soort dingen simpelweg gewoon vergeet. Ik ga nu proberen wat meer foto’s te maken en te posten zodat jullie kunnen zien hoe het allemaal verloopt.

journeu

Ik ben heel erg benieuwd of het me gaat lukken. Omdat ik nu gewend ben om minder te eten vind ik het heel erg moeilijk en spannend om dit om te gooien. Het zal dan ook niet in een keer goed gaan, maar ik ga mijn best doen om zo snel mogelijk mijn voedings goed te herpakken. Ik streef naar een gewicht van 65 kilo en dat is een gezond gewicht voor mijn lengte (175 cm).

Nu ik dit over mezelf schrijf ben ik ontzettend benieuwd of iemand van jullie ook heeft geprobeerd om wat aan te komen of misschien juist wel heel veel afgevallen is. Laat dit even weten in een reactie want ik ben heel erg benieuwd:)

 

 

 

 

Merel de Goijer

13 Comments

  1. Ik ben benieuwd. Echt afvallen wil ik niet (60 kg en 1,68m), maar ik wil wel strakker worden. Dus vet verliezen en spieren opbouwen. Ik zit nu in mijn 2e maand onder leiding van team Droog :) kilo’s verschilt per week, maar zie al echt verschil. Nu heb ik het wel even moeilijk, maar we zetten door!

  2. Hoihoi ??,
    Als je in spiermassa aan wil komen is het niet handig om je koolhydraatiname te verhogen, je hebt juist meer eiwit nodig!

    • Ja ik weet dat de eiwitten het belangrijkst zijn maar ik zit qua eiwitinname goed! De koolhydraten ontbreken meer op het moment. Thanks voor je tip!

      • Ik zie in je eetpatroon dat je vaak ontbijt met havermout en smiddags ook brood eet. Dit is al zo’n 50 gram koolhydraten. Eiwit heb je zo ongeveer het dubbele van nodig. Zie in je voedingspatroon alleen de kwark terugkomen als eiwitbron namelijk. Neem is een gekookt eitje of wat extra kip etc. Koolhydraten zijn alleen brandstof en op het moment van krachttraining heb je hier weinig aan en slaat je lichaam dat alleen maar op. Ben zelf 13 kilo afgevallen met koolhydraat arm dieet powerslim en nooit spier verloren door de grote hoeveelheid eiwit. Maar een moeder als gewichtsconsulente is natuurlijk altijd handig haha! Veel succes!

  3. Ik weet precies wat je bedoeld met dat eten, haha! Ik probeer nu zelf ook wat meer in spiermassa aan te komen door meer eiwitten per dag naar binnen te krijgen en inderdaad ook proberen grotere porties te eten.
    Heel veel succes!

  4. Hoi Merel. Wat stoer van je om dit zo te delen en aan zo’n plan te beginnen. Ik vind gewicht niet zo belangrijk, maar zou wel meer spieren willen. En dat futloze herken ik soms wel! Ben daarom heel benieuwd hoe het je vergaat en ga je ‘journey’ zeker volgen voor de tips. Veel plezier en succes! Groetjes, Marisa

    • Wat een lief berichtje, bedankt! Gewicht is inderdaad helemaal niet zo belangrijk. Ik ben daar nooit mee bezig geweest maar het is voor mij nu wel echt even ‘een stok achter de deur’ omdat ik zelf altijd weinig progressie zie. Ik ga veel delen via onze Blog, Instagram en Snapchat!

  5. Super zeg! Ik ben juist veel afgevallen, zo’n 15 kilo nu. Gezonde voeding & krachttraining! Wel voor en na foto’s maken hoor, dat kan je zo’n motivatie geven om door te zetten op moeilijke momenten!

  6. Super zeg! Ik ben juist veel afgevallen, zo’n 15 kilo nu. Gezonde voeding & krachttraining! Wel voor en na foto’s maken hoor, dat kan je zo’n motivatie geven om door te zetten op moeilijke momenten!

  7. Mooi doel! Ik zou alleen als ik jou was niet meteen alle veranderingen doorvoeren, zodat duidelijker wordt welke verandering voor welk effect zorgt. Zo zou ik in jouw geval sowieso nog even met de creatine wachten! (En er miss sowieso niet mee beginnen). Veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *