Balans vinden met sporten en een druk leven

Merel schreef onlangs een artikel met tips over hoe het sporten op te pakken na de vakantie. Super handig, maar wat nu als je wel motivatie hebt, maar het door externe omstandigheden niet lukt? Dat heb ik de laatste tijd nogal gehad. Ik heb de afgelopen weken voor mijn gevoel een beetje onder een steen geleefd. Ik loop momenteel full time stage, schrijf voor een online magazine, werk in de horeca en ik had bijna ieder weekend wel een festival op de planning staan. Dat is leuke cardio, maar het echte sporten schoot er nogal bij in. Eerst ging ik bijna iedere dag, nu mag ik blij zijn als ik twee keer in de week kan sporten. Super frustrerend!

Door mijn drukke planning had ik vaak geen energie en tijd om te sporten. Had ik een keertje tijd, deed ik het liever even rustig aan omdat ik geen energie had om te sporten. Het sporten voelde dan ook al snel als een verplichting, waardoor mijn plezier ook weg ging. Vorige week werd het even allemaal te veel en kwam de moeheid van de afgelopen tijd eruit. Mijn lichaam was op, mijn hoofd was op. Tijd voor verandering en meer in balans te komen. Ik heb er met verschillende mensen in mijn omgeving over gepraat, en zodoende ben ik tot wat tips gekomen.

img_8327

Mijn favoriete vorm van cardio: dansen op een festival!

Verplicht je zelf niks

Als iets moet, dan lukt het bij mij al niet. Natuurlijk zijn er sommige dingen in het leven die moeten, maar op veel dingen heb je zelf ook invloed. Het sporten moet wel leuk blijven, als je met tegenzin gaat sporten dan kost het alleen maar meer energie in plaats van dat het iets oplevert. En dat is natuurlijk niet wat je wilt als je tijd al zo kostbaar is!

Stel prioriteiten

Er zitten helaas maar 24 uur in een dag en hoe graag ik het ook zou willen, het is onmogelijk om in het weekend keihard te feesten, 40 uur per week stage te lopen, andere baantjes te hebben, leuke dingen te doen met vrienden en ook nog 5 keer per week te sporten. Ik wist dat september voor mij een drukke maand zou worden, maar toch had ik het onderschat. Een nieuwe werkomgeving kost ook energie, en ik had me daar meer op moeten focussen in plaats van de feestjes in het weekend. Het was me meer dan waard, maar ik heb altijd wel een paar dagen nodig om daarvan bij te komen. En ik had nu eigenlijk geen tijd om uit te rusten omdat ik alleen maar door ging. Te weinig slaap, te weinig momenten voor mezelf… Kies wat voor jou het belangrijkste is en waarvan je weet dat het focus nodig heeft. Ik heb me nu voorgenomen om het in oktober een stuk rustiger aan te doen, zodat ik me meer op een gezonde levensstijl kan focussen en zo ook beter presteer op werk.

Neem momenten voor jezelf

Ik heb heel graag mensen om me heen, maar quality time met jezelf is erg belangrijk. Even tot rust komen, je gedachten af laten dwalen en stilstaan bij het moment. Door zo nu en dan een momentje te pakken en alles op een rijtje te zetten, schept dat ook weer rust en ruimte. Ik heb mezelf voorgenomen om meer te gaan lezen, dat geeft rust en het is ook wel eens fijn om niet met je hoofd aan een beeldscherm vastgeplakt te zitten. Sporten is natuurlijk ook de perfecte ontspanning, maar als ik zelf geen rust pak dan sta ik met een ontploft hoofd in de sportschool en erger ik me aan iedereen.

img_8004

Slaap voldoende

Dit heeft een beetje met momenten voor jezelf te maken, maar echt: slaap is key! Voor alles. Om beter te presteren op je werk, in de gym, waar dan ook. Een uur langer in de gym en daardoor een uur korter slapen is echt geen goed idee. Je hele lichaam heeft tijd nodig om te herstellen en je spieren natuurlijk ook. Dus ga alleen sporten als je echt uitgerust bent, anders heeft het gewoon niet zoveel zin.

Doe waar je gelukkig van wordt

In periodes van drukte wil je zo min mogelijk last hebben van stress. Sporten is dan een perfecte uitlaatklep, maar dan moet je wel doen wat je leuk vindt. Geen zin in krachttraining? Ga dansen, skeeleren, schaatsen, voetballen, wat je ook leuk vindt! Als je maar lekker actief bezig bent. Dan voel je je pas echt heerlijk na een workout!

Het is oké om soms een tandje terug te zetten

Van 5 keer per week sporten naar 3 keer in twee weken voelde voor mij als falen. Maar waarom eigenlijk? Er is in principe niks veranderd, ik ben nog steeds dezelfde Lizzy en ik ben geen tientonner geworden. Ik heb alleen mezelf ermee, omdat ik het mezelf kwalijk neem. Maar mijn trainingen worden er niet beter op. Ik heb het nu gewoon even druk, dat sporten komt wel weer. Zo lang ik niet te veel eet, zal er ook vrij weinig veranderen. Niet iedereen heeft een leven waarbij het mogelijk is om zo veel te sporten. Tenzij je het ervoor over hebt om iedere dag om 7 uur in de gym te staan, dat is natuurlijk een ander verhaal. Iets met prioriteiten 😉 Door het nu even wat rustiger aan te doen, kan je straks extra hard pieken. Zo kun je het ook bekijken!

Hopelijk hebben jullie wat aan deze tips! Ik moet ze natuurlijk ook zelf navolgen, want ik ben ook nog lerende. Maar ik zie het maar zo: door eerst even hard op je bek te gaan, leer je daar alleen maar van. De komende periode ga ik meer focussen op sporten en voeding, ik hoop dat het me gaan lukken! We’re all in this together :)

Lizzy van der Hofstad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *